Към индекс страницата.Информация относно уебсайта.Секция за компютри Амига.Ейпъл неща.Компютри Комодоре.Орик (Правец 8Д) продукти.Сега конзоли..Синклер ЗетХикс Спектрум софтуер.Неща за конзолите на Нинтендо.Други неща за различни компютри.Различна информация, ревюта и файлове.Връзки към други интересни сайтове.Select section


English language


Български език





Натиснете за информация за дарение



Открий в сайта:




Абонирай се за hirudov.com RSS емисия


Encyclopedia of Game Machines (Ревю на книгата)

Купих книгата The Encyclopedia of Game Machines през лятото на 2006-та година от онлайн магазина на Vesalia за 24.90 Евро без ДДС. Поръчката беше с други книги, игри, списания и тениски. Трудно е да се изчисли колко ми струваше доставката, но ще приложа стар счетоводен метод чрез използване на просто уравнение. Цялата доставка ми струваше 38.40 Евро, поръчката беше за 405.24 Евро, което означава че ако вземем не по тегло, а по цена, доставката на книгата ми струваше само 2.36 Евро. Това не е скъпо, отчитайки че пакета който получих беше тежък над 5 кг - старо правило при поръчка онлайн - ако поръчваш от чужбина, поръчвай колкото можеш да си позволиш или желаеш наведнъж, за да платиш по-малко за доставка на единична бройка.

Знаех за книгата и от преди - от различни ретро гейминг ориентирани сайтове и форуми, но първоначално тя беше само на немски. Когато я видях на Английски, като втора редакция, я добавих веднага към поръчката си, но дори и разбирането на Немски да ми е слабо, щеше пак да си струва да я има всеки ретро ентусиаст. Впечатлението което имах след като взех книгата в ръце и я прочетох за пръв път беше повече от позитивно.

The Encyclopedia of Game Machines книга - лицева корица. След като платих 20% ДДС на фактурата, тъй като още не бяхме в Европейския Съюз, взех пакета от митницата и занесох тежката кутия у дома. Извадих съдържанието на огромната пакетирана кутия и сортирах всички стоки получени, проверявайки една по една за тяхното състояние, цялост и качество. Някои списания ги нямаше, които бяха изпратени директно към мен от техните издатели, седмица по-късно, без допълнителни такси. Книгата беше една от най-важните покупки и я взех първа за да я разгледам. Корицата е мека, само малко по-дебела от следващите страници, но хартията е здрава и не се уврежда лесно. От горе на корицата има GAMEplan. лого на бял фон и снимка на играта Galaga (Галага), приличайки най-вече на аркадната версия на играта с преливка на фона от тъмно синя на върха към светло синя на дъното. На корицата са също и снимки на няколко игрови конзоли - Sega Mega Drive (Сега Мега Драйв) с Mega CD разширение под нея. От дясно на конзолата на Sega има Vectrex игрова машина с рали игра на екрана на вградения монитор и изкаран Vectrex Джойпад пред нея. До Vectrex конзолата има снимка на Atari VCS конзола - кутията с имитацията на дърво и 4 ключа отпред. Няма Джойпадове или касетки сложени нито на Sega, нито на Атари конзолите. Под Sega и Vectrex конзолите е снимка на ZX Spectrum 48K със ZX Microdrive включен към него в ляво. В Microdrive устройството се вижда Games касетка, докато под Microdrive устройството се виждат Business (Бизнес) и Introduction (Въведение) касетки. До долния ляв ъгъл на ZX Spectrum има кутия с касетка върху нея с играта Jet Pac за Sinclair ZX Spectrum. Свързан към Синклера от дясно горе е Interface 2 с касетка на играта PSSST пъхнато в него. От дясно на Синклера има снимка на отворено Nintendo DS с Японска игра на екрана. Над Нинтендо ДиЕса е сложен 3D рендван Mario добавящ по-добра атмосфера в картината. Текста на заглавието гласи The encyclopedia of Game.Machines Consoles, handhelds & home computers 1972 - 2005. В оранжево звездно петно на центъра в ляво е написано From Atari to Sega, from Apple to Nintendo DS: The illustrated history of 500 machines, 600 pictures, history & technical data (От Атари до Сега, от Ейпъл до Нинтендо ДиЕс: Илюстрираната история на 500 машини, 600 снимки, история & технически данни). Текста на корицата вече изглежда интригуващ за гейминг хората, не само за ретро феновете, но и за тези които също искат да надникнат в по-новите машини. На книгата от ляво е написано името на автора - Winnie Forster, който свърши работата по колекциониране на всичката информация и снимки в книгата заедно. Но корицата също така е избран много добър спектър от машини. Базираните на касети конзоли Atari VCS, Nintendo DS, Vectrex и Sega Mega Drive, CD базираната Mega CD приставка и компютъра Sinclair ZX Spectrum, който има касетки и магнитофонна касета за склад, но също така и уникални гумени клавиши. Корицата сама по себе си кара читателя да чувства че нещо наистина добро за различен спектър от компютри и конзоли се намира вътре. От конзоли от 1970-те години до най-скорошните въведения с два екрана преминавайки през различни компютри и конзоли.

Страничната корица на книгата е на син фон трансферирано от лявата част на лицевата корица с GAMEplan The encyclopedia of consoles, handhelds & home computers 1972 - 2005 текст. GAMEplan логото прави книгата лесна за различаване от другите книги в книжната лавица.

The Encyclopedia of Game Machines книгата - гръбна корица. На задната корица на книгата, три конзолни и една компютърна снимка в рамки се виждат в центъра. Рамките на снимките са само подравняване, тъй като всяка снимка пресича границата на рамката около нея. В ляво е снимка на бяла Sega Dreamcast с контролер пад над нея. В дясно на Сегата е Fujitsu FM Towns с контролер пад и клавиатура и до нея е снимка на Atari Lynx конзола с играта Shanghai (Шанхай). Под Атари Линкса има снимка на Sony Playstation с класически PSX контролер вързан към нея.
Над снимките с малки букви са написани имена на модели на различни компютри и конзоли, например Aiwa CSD-GM1, Commodore Amiga 1200, Nintendo New Famicom, Thomson TO7. Под Сега Дриймкеста и FM Towns-а има кратък въвеждащ текст към книгата, цитат от Official Playstation Magazine, OPM и информация за автора на книгата и нейния уеб сайт. Долу в дясно е мотора от Hang-On с пилот на него, завиващ наляво, а след това на бял фон е цената в Английски паунди, ISBN номер и баркод, който за моя радост не беше залапен отгоре с друг уникален бар код, както правят в големите книжарници. Направените професионално лицева и гръбна корици, биха накарали импулсивните купувачи да вземат книгата в пазарската кошница, дори и да не са заинтересувани от ретро гейминг или класически машини.

Отваряйки книгата, задната страна на кориците е бяла. Книгата започва от страница 1 (номерацията на страниците изключва кориците), където заглавието на книгата, автора и след това преводача на Английската редакция и локализатора са написани - всичко на бял фон. На страници 2 и 3 са съдържанието и от там стандартното оформление на страниците може да се види. От горе на страниците около 10 процента от листа е снимка на някоя известна игра с информационен текст в ляво. В съдържанието се вижда че книгата е разделена на 6 главни части: First era: Birth of electronic games. Mainframes, arcades and TV games (Първа епоха: Раждането на електрони игри. Мейнфреймове, аркадни и ТиВи игри), Second era: Videogame crash and home computer success story (Втора епоха: Краха на видеоигрите и историята за успеха на домашните компютри), Third era: 16-Bit (Трета епоха: 16 бита), Fourth era: Rendered crazy (Четвърта епоха - Рендван луд), Fifth era: The 21st century: Caught in the net of gaming (Пета епоха: Хванат в мрежата на гейминга) и Appendix: Technical data (Приложение: Технически данни). Заедно със съдържанието се вижда малък комикс с тема по видеоигра и снимка на Bandai Wonderswan конзола с текст на долния и десен ъгъл. Снимките на страниците са написани на най-лявата и най-дясната долни позиции на страницата, правейки много по-лесно откриването на която и да е страница без дори да е нужно да се отваря книгата.

На страници четвърта и пета са Preface and Acknowledgements (revised and expanded edition) {Предговор и благодарности (преработено и разширено издание)} и описание на Gameplan трилогията, която се състои от тази първа част, втора част - книга за контролери и интерфейси човек-машина и трета част която ще бъде за игрови софтуер и графика. На страница шест е Explanation of hardware chapters (Обяснение на хардуерните раздели), където е дадена информация за оформлението на страниците и как е съставена информационната кутия. На страници седем, осем и девет са описани трите главни типа материи за съхранение използвани за игровите машини - Електронна материя, Магнитна материя и Оптична материя с описание на основните използвани среди за съхранение, техните предимства и недостатъци. Страници десет до тринадесет съдържат друг въвеждащ раздел с история относно The birth of electronic games: Mainframes, arcades and TV games (Раздането на електронните игри: Мейнфремове, аркадни и TиВи игри), където е дадена историята на първите компютри, конзоли и игри и техните програмисти, заедно със снимки, скрийншотове и факти от световната история по време на епохата.

На страница четиринадесет стартира описанието на първата игрова машина с Magnavox Odyssey, представена в САЩ през 1972 година, с информационната кутия на следващата страница споменаваща Hardware sold, Numbers of games, Game Storage and Games developed until (Продаден хардуер, Брой игри, Съхранение на Игри, и Игри разработвани до). Под тези описания е общия рейтинг на машината със скала от пет звезди, най-ниската половин звезда и най-високата - пет звезди. Страниците са запълнени с много добре заснети снимки на машините, скрийншотове на известни игри с коментари и описателен текст за машината. Описателния текст за всяка машина е информативен, но не и отегчителен, запълнен с имена на концептуалния и разработническия екип, причини и намерения за пускането на машината, интересни факти, забележителни игри и техните създатели, как конзолата е променила пазара в епохата в която е пусната, и защо се е провалила или наложила за по-дълъг или по-кратък период. Имала ли е поддръжка от разработчиците и производителите, била ли е популярна сред потребителите, как са реагирали и било ли е лесно или трудно да се разработва за нея. Прочитането на този текст може да накара читателя да се замисли защо една конзола има само половин звезда, дори да е била технически по-развита от друга, която е имала по-малко характеристики, но по-висок рейтинг. По-важните машини за пазара общо са описани на повече страници отколкото малките имена които заемат само една страница с всичката информация за тях. Например Tandy TRS-80 с рейтинг две звезди заема само една страница, докато четири звездния Apple II заема пет страници. Книгата се позовава на факти и истински истории, и е трудна да се прочете на един дъх и не го препоръчвам. С всичките факти за всяка отделна машина е нужно време да се асимилира множеството полезна информация, преди да се премине към следващата машина. В края на частта на всяка конзола са написани Variants and successors (Варианти и последователи) офицално пуснати през активния жизнен цикъл на машината. Няма споменати клонинги за повечето от машините, освен ако не са офицално одобрени от първоначалния производител. Например не е споменат Laser 128, Franklin ACE, Агат или Правец 8А клонингите на оригиналната Apple II линия, или Правец 8Д и Oric Nova клонингите на Oric Atmos. Липсата на клонинги е разбираема, вземайки предвид всички клонинги на популярни компютри направени по света за които е трудно да се намери каквато и да е информация дори и днес. В първия раздел има много машини от 1970-те години и ранните 1980 години за които никога не съм чувал преди, което ми помогна да узная за тези рядки предмети, особено машините от Япония, които трудно са стигали до Европа, като NEC PC-8001 и Sharp MZ. Цените написани за машините са от епохата в която са продавани и са написани в Щатски долари или Японски Йени и е трудно да се преизчислят в днешното Евро, взимайки предвид инфлацията и дефлацията от епохата, особено за по-старите машини. Все пак е много добре да се знае че C64 е било много по-евтино от IBM PCjr и защо се е продавало доста по-добре отколкото конкурентните машини. Или че Sega SG-1000 е била много по-скъпа в Yen от Epoch Super Cassettevision. Първата част отбелязва годините между 1972 и 1981.

От страница 48 започва втората част на книгата с Second era: Videogame crash and home computer success story (Втора епоха: Краха на видеоигрите и историята за успеха на домашните компютри), където 8 битови машини са нашироко описани, с като цяло по-цветни скрийншотове и по-добре изглеждащи игри. Сред машините тук, които все още са били в конкуренция една с друга са Commodore C 64, Amstrad CPC, Sinclair Spectrum на фронта на домашните компютри и Atari 5200, Atari 7800, CBS Colecovision, Nintendo Famicom & NES и Sega SG-1000 & Master System на конзолния фронт. Много интересна част, където главните играчи започнаха да оформят пазара за следващите години. Втората глава се отнася за годините между 1982 до 1984 - най-малката в години част но вече много от машините са тук, където пазара беше непредсказуем.

Книгата The Encyclopedia of Game Machines - Страници 106 и 107. Третата част относно The 16-Bit era (16-Битовата епоха) е друга много интересна част където главните играчи във вече затвърдения пазар все още имаха надежда да вземат по-голяма част от пазарния пай. IBM PC/AT, Apple Macintosh, Atari ST и Amiga в пространството на домашните компютри са описани като главни съперници в епохата, докато Sega Mega Drive, Super Nintendo, NEC PC-Engine и SNK Neo Geo на конзолния пазар все още се бореха за доминация, а Atari Lynx, Sega Game Gear и Nintendo Game Boy при пазара на преносими игри павираха своя път в джобовете на геймърите. Amiga частта е добре устроена със снимки на Amiga 500, Amiga 1000, Amiga 600, Amiga 2000, AmigaCDTV и Amiga CD 32. Скрийншотове на популярни игри като Defender of the crown, Lotus II, Turrican 2 и Blood Money ще изпълнят с носталгия всеки геймър който е използвал и играл на Амига. IBM PC/AT има скрийншотове на The Secret of Monkey Island, Flight Simulator II и King's Quest - най-разпознаваните заглавия от епохата, докато Apple Macintosh представя с черно-бели скрийншотове Sim City, Quarterstaff, Shanghai и цветен скрийншот на Japanese Gadget и Prince of Persia. Atari ST показва цветни скрийншоти на Future Wars, играча от Barbarian (Psygnosis) и хитовата ролева игра Dungeon Master. Частта на Sega Mega Drive има скрийншотове на някои хитови заглавия - Ecco The Dolphin, Castle of Illusion, Musha Aleste, Gunstar Heroes и The Revenge of Shinobi. Частта на Super Nintendo е запълнена със скрийншотове на Street Fighter 2, The Teenage Mutant Ninja Turtles, Donkey Kong Country 2 и Fire Emblem. Тази трета част макар и озаглавена 16 Битовата епоха има и чисто 8 битови платформи като Enterprise и Sega Game Gear и 8 битови платформи с 16 битови графични възможности като Atari Lynx и NEC Pc-Engine. Всичките машини в отделните части са сортирани по годината на пускане, а не по технически спецификации, така че не е за учудване че те са в частта на Третата Епоха. Също така никъде не е споменат Sam Coupe, може би защото той не беше официално одобрен от Sinclair, макар и по-успешен от Enterprise, който е представен в книгата на цяла страница сред 16 битовите машини. Третата част от книгата менажира годините 1984-1990.


Четвъртата част именувана Fourth era: Rendered crazy (Четвърта епоха - Рендван луд) е запълнена с други интересни машини, където някои хардуерни производители направиха техните последни безплодни опити да продуцират нещо за масовия потребител, преди Sony PlayStation също представен в тази част да ги избута всички в изгнание. Споменати тук са Atari Jaguar - Последната надежда на Atari за съживяване, Panasonic 3DO - доста успещната в началото си конзола, Sega Saturn и Nintendo 64. В тази епоха много по-малко машини са представени, в период в който не всеки можеше да разработи конзола за месец или два и да я продава по цял свят, както в предишните епохи, както често забелязвано в първата и втора глави. Пазара вече беше силно затвърден с главните играчи Sega и Nintendo. В тази глава се появява Sony който не беше представен почти никъде преди, освен в MSX компютъра, където те са произвеждали над двадесет модела. Описано е как Sony наложи нови стандарти за игрите и жанровете и как пое водещата роля на пазара и защо другите не успяха. Интересна глава, където Sega все още имаше надежда да бъде конзолен производител. Главата покрива годините от 1991-ва до 1997-ма.

Петата глава The 21st century: Caught in the net of gaming (21вият век: Хванат в мрежата на гейминга) отново има някои интересни и рядки машини, но също описва като най-често срещаните формати Sega Dreamcast, Sony Playstation 2, Nintendo Gamecube, Microsoft Xbox, и преносимите Nintendo Game Boy Advance, GamePart GP32 и дори хибридния телефон-конзола Нокиа Ен-Гейдж е споменат, но няма друг телефон с игрови способности. Последната епоха покрива годините от 1998 до късната 2004 и повечето от машините бяха все още в продажба, така че дадената информация стана неточна след като купих книгата, но информацията по първоначалното пускане и все още актуална както и интересните факти за хардуера и игрите пуснати за тези машини. А края на частта има няколко страници с Other formats: Home computers (Други формати: Домашни компютри) и Other formats: Game consoles (Други формати: Игрови конзоли) с информация за компютри и конзоли неспоменати в техните сътветни части, които поради някаква причина не са стигнали до там. Описани само с няколко изречения и понякога със снимки. Заснети със снимки са Dragon 32, Fujitsu FM-7, FM-77, Mattel Aquarius, NEC PC-98, Sinclair QL, Sord, Takara M5, Spectravideo SVI-318, SVI-328, Thomson TO7 и Tomy Pyu-Ta. Компютри от различни епохи. В Game consoles and handhelds (Игрови конзоли и преносими игри) частта състояща се само от една страница са споменати APF M1000, Bally Astrocade, Bandai Playdia, Casio PV-1000 и Nintendo Pokemon Mini.

След петте главни части е приложението с Технически данни. Шест таблици с лесни за сравнение и сортирани по Производител, Тип, Година, Процесор, Памет (в Байтове), Графика, Звук, Характеристики и Клавиатура могат да се видят една до друга за 8-Bit and BASIC home computers (8 Битови и БЕЙСИКОВИ домашни компютри), 16-Bit and 32-Bit computers (16 Битови и 32 Битови компютри), 32-Bit and CD-ROM consoles (32 Битови и CD-ROM конзоли), 64-Bit and DVD consoles (64 Битови и DVD конзоли) и Handhelds (Преносими игри). Таблиците са много лесни за проследяване и могат да бъдат много полезни за сравнение на възможностите на близки по характеристики машини. За 8 Битовите и 16 Битовите игрови конзоли Характеристики и Клавиатура редовете ги няма за сметка на Официални приставки. 16 Битовите и 32 Битовите компютри имат допълнителен ред за Операционна система с Графичен Потребителски Интерфейс и Портове за контролер, вместо Характеристики и Клавиатура. 32 Битовите и CD-ROM конзолите имат редове с CD, Други формати, Портове и AV порт. За 64 Битовите и DVD конзоли има редове със складова материя и части с Капацитет и Трансфер, Връзки, AV портове и Видео изход. Преносимите игри имат редове с Мрежа, Кутия, Екран, Специфични приставки и Други функции. На страница 215 е Computer and video game technology: Notes and explanations on Bits and Bytes (Технология на компютрите и видеоигрите: Бележки и обяснения на Битове и Байтове) частта, където са основните термини в компютърната технология като Бит, Процесорна мощ, Широчина на шината за данни, мощност на звуковия и графичен хардуер и Байта с примерни таблици. Страници 216-219 са със Hardware index (Хардуерен индекс) където всяка една машина може да се търси по азбучен ред, и ако хардуера е приставка, Компютър, Игрова конзола или набор за направи си сам, това е споменато. Ако номера на страницата е удебелен означава че страницата има снимка на този хардуер. Страници 220-223 са с индекс на Игрите, където може да се търсят игри по азбучен ред и ако страницата е в удебелено, това означава че има скрийншот на играта. Ако не бях сигурен за някое име на игра, търсех първо тук името тук, и ако все още не е открито, трябваше да търся страницата, което е по-трудно, защото списъка е сортиран по имената на игрите. Последната страница 224 е с Bibliography (Библиография), където са написани Книгите, Списанията, Документите и приложенията, Интернет сайтове и снимките използвани. Под тях е Imprint (Печат). Версията на книгата която имам е публикувана през Януари 2005-та година.

След прочитането на книгата за пръв път бях много щастлив с всичката информация която узнах, не само за малко известните машини, за които нищо не знаех преди да отворя тази книга, но и за по-известните машини, с техното място на пазара, техните истории и снимки на някои игри които не бях виждал никога преди. Някои от снимките на машините са същите като тези на корицата, но вътре те са с различен мащаб, така че си струва да се отвори дори и само за разглеждане как са изглеждали някои от конзолите. Книгата проследява надълбоко причините за Краха на Видеоигрите, съживяването на игровите машини, разработката на най-успешните, и тяхното падение. Тя е велик исторически преглед, а също и носталгично пътешествие за хората които си спомнят или искат да знаят за гордото минало на компютърните и конзолни игри. Информацията в нея е много добре структурирана, снимките са професионално заснети, скрийншотовете са с правилни цветове и информацията е в повечето случаи правилна и проверена. Използвам я като ръководство за игровите машини, коя си струва и коя не, какви игри да очаквам от дадени платформи и какви стандарти да сложа. Много често я отварям ако искам да знам повече за определена платформа, или просто да бъда информиран относно спецификациите на някоя рядка машина. Препоръчвам книгата не само на ретро геймърите, но на всеки който общо е заинтересован от видеоигрите, за да получи знания малко повече, което винаги може да е в плюс за всеки който твърди че е в компютърната и гейминг индустрия. Книгата е прекрасна и все още една от моите най-важни покупки на гейминг книги. Препоръчвам я на всеки който все още чете книги.


Коментари: Connection Error: Access denied for user 'drhirudo_bimbo'@'localhost' (using password: YES)